אנשים אשר מתמודדים עם עיוורון וליקוי ראייה, נדרשים לא פעם לסיוע כלכלי מהמדינה. אף על פי שישנן היום דרכים ואמצעים שונים אשר יכולים לעזור להם ללמוד ולהתפרנס בצורה מכובדת, הרי שיש לא מעט אנשים במצב זה, שעדיין נדרשים לעזרה על מנת לחיות חיים מכובדים.

כך למשל, מדינת ישראל מעניקה עזרה לעיוורים ולקויי ראייה בכל מה שקשור לשכר דירה, במידה והם מעוניינים לשכור דירה משל עצמם ולא להתגורר עם הוריהם אלא לחיות באופן עצמאי.

ישנן שתי סיבות מדוע המדינה מוכנה לספק עזרה בשכר דירה במקרים אלו:

כל מי שמקבל תעודת עיוור זכאי לקבל הנחה בשכר דירה

מי זכאי לקבל הנחה בשכר דירה וכיצד הוא מקבל אותה?

על פי הגדרות שהמדינה קבעה, הרי כל מי שמקבל תעודת עיוור זכאי לקבל הנחות שונות וביניהן גם בשכר דירה. את התעודה ניתן להוציא אחרי שעוברים מבחנים ומציגים מסכמים, אשר מלמדים על עיוורון מוחלט או ליקויי ראייה משמעותיים.

חשוב להדגיש, המושג ליקויי ראייה הוא רחב ולכן המדינה קבעה פרמטרים ספציפיים על פיהם אפשר לקבוע מי נחשב לאדם עם לקות ראייה שזכאי להטבות ומי לא.

בשביל לקבל את ההנחות, יש לפנות אל שירות רש"ט (ראייה, שמיעה וטכנולוגיה) בשביל לקבל מסמך המאשר את הזכאות להנחה, ואז לפנות לחברות אשר נותנות שירות למשרד השיכון בכל הקשור לסיוע לשכר הדירה, הנחה בארנונה כמו גם בהלוואה לצורך רכישת דירה.

בשלב הזה, יש למלא את כל הטפסים הנדרשים, להציג תעודת עיוור, אישור זכאות ברגע שמקבלים אותו וביחד עם חוזה של הדירה, אפשר לקבל את הסיוע הניתן על ידי המדינה.

צריך לציין, חלק מהפעולות אפשר לבצע באופן ישיר דרך האינטרנט, כל מי שמתקשה בכך יוכל למצוא מענה במשרדי הממשלה הרלוונטיים וכן במוקד מענה ממשלתי מרכזי.

לפני סיום חשוב לומר, גם הורים לילדים עם עיוורון וליקויי ראייה, יכולים להגיש בקשה ובמידה והם ימצאו מתאימים אז אכן הם יקבלו סיוע, אשר יכול להקל עליהם בצורות שונות לשלם שכר דירה. חשוב לברר את העניין לפני שמחליטים לשכור דירה חדשה.

מי זכאי לקבל סיוע בהשכרת דירה?

מלבד אנשים המתמודדים עם עיוורון וליקוי ראייה, המדינה מעניקה סיוע בשכר דירה לקבוצות נוספות הזקוקות לו לצורך השכרת דירה משלהם. המטרה היא לעזור לאנשים שאינם יכולים לשלם את שכר הדירה מכספם מסיבות שונות, מתוך הבנה שכך הם יוכלו להתנהל ולקיים אורח חיים עצמאי. הסיוע נקבע על פי תנאים מסוימים שהמדינה קובעת.

 

בין הקבוצות הזכאיות ברמות כאלה ואחרות של עזרה בשכר דירה, אנחנו יכולים למצוא:

כמו כן, זכאים לתוספת סיוע בשיעור 10 אחוז: נכי מלחמה בנאצים, ניצולי שואה, ותיקי מלחמת העולם השנייה המקבלים גמלת הבטחת הכנסה ומי שנחשב על פי חוק למנטרלי הכור בצ'רנוביל.  רמת הזכאות נקבעת באופנים שונים, על פי הקריטריונים ועל פי מצבם הכלכלי של מבקשי הסיוע. 

על מנת לקבל את הסיוע, יש להוציא תעודת זכאות ולפנות אל הגורם הרלוונטי. בשביל להוציא תעודה, יש להציג את המסמכים הרלוונטיים לשם כך.  הגורמים אשר עוזרים בסיוע שכר דירה הם משרד הבינוי והשיכון, משרד העלייה, ביטוח לאומי.