באופן טבעי, העסקה היא אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך שילוב בחברה וביכולת של האדם ליהנות מעצמאות כלכלית, יכולת להתנהל באופן חופשי מבלי להיות תלוי באחרים (או צמצום הצורך שלו להיות תלוי בגורמים כאלה ואחרים), כמו כן, שילוב במקום עבודה הוא פתח ליצירת סביבה חברתית טובה יותר, שיפור המצב הנפשי, יכולות ותנאים אחרים, חיוניים עבור כל אחד.

חברה בריאה אשר רוצה להתקדם ולהתפתח, חייב לספק לאנשים עם מוגבלויות, אנשים עם צרכים מיוחדים, יכולת לעבוד באופן חופשי. החוק אמור להגן עליהם מפני אפליה, ואף לחייב מעסיקים בסדרי גודל שונים, לספק ייצוג הולם גם למי שיש לו מוגבלות כזו אחרת.

מדוע זה הכרחי שהחוק יספק הגנה ותמיכה?

ישנן מספר סיבות מדוע חברה חייבת לעזור לאנשים עם מוגבלויות לעבוד באופן חופשי, אם היא רוצה להיות חברה בריאה:

ראשית, אם היא לא תעשה כך, אותם אנשים לא יוכלו להתקדם, בין אם זה כלכלית, חברתית, הגשמה עצמית ובדרכים אחרות.

שנית, על מנת לעזור להם להתקדם במסלולים אחרים, הרי שהם חייבים לקבל עזרה גם במסלול התעסוקה ולהיפך. למשל, אם רוצים שאנשים עם מוגבלויות ילמדו, צריך לספק להם אופק תעסוקתי, אחרת זה פשוט לא ישתלם להם ללכת ללמוד.

שלישית, בסופו של דבר, מדובר על יתרון כלכלי. המדינה מרוויחה מכך אנשים עובדים, אנשים שפועלים למען רווחת הכלל, משלמים מסים ומנגד, היא חוסכת מעצמה ומהסביבה של אותם אנשים, את הצורך לטפל בהם מבחינה כלכלית. כלומר, הם לא הופכים לנטל כלכלי עליהם.

החוק צריך להגן עליהם ולתמוך בהם, מאחר וייתכן מאוד שאלמלא היו חוקים בנושא, הרי שמעסיקים לא היו ממהרים לגייס עובדים עם מוגבלויות ואף היו פועלים נגד בגישה מפלה. חשוב להדגיש עוד נקודה, מעבר לכך שהמדינה חוקקה חוקים, כמו למשל חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, הרי שהיא גם מספקת תמריצים למעסיקים אשר מגייסים עובדים עם מוגבלויות כאלה ואחרות.

איך מתאימים מקום עבודה לאנשים עם צרכים מיוחדים

חלק מהעניין של גיוס עובדים עם מוגבלויות, הוא התאמה המקום לצרכים שלהם. בין אם זה מבחינת נגישות במבנים, נגישות של מכשירים, סביבה בטוחה ומוגנת, תקשורת טובה יותר (לא רק בין העובדים אלא גם באמצעות כלים ואמצעים שונים), שעות עבודה נוחות, הסעות ועוד.

כל מעסיק צריך לדעת שעליו להתאים את המקום ולספק לעובדים עם מוגבלויות, סביבה בטוח ונוחה לשהות ממושכת במקום ולעבודה בתנאים נוחים.