ישנם מקרים, לא מעטים לצערנו, בהם מדובר בתינוקות שנולדים עם מומים ומוגבלויות שונות. אז ההורים נדרשים להתמודד עם המצב, בין אם זה מבחינה כלכלית ובין אם זה מבחינות אחרות. לאורך השנים הם מקבלים תמיכה מסוימת מהמדינה.

מנגד, יש אנשים, ילדים ומבוגרים, אשר מוצאים את עצמם באמצע החיים מתמודדים עם נכות או מוגבלות מסוימת. למשל, נכי תאונות דרכים. בין אם מדובר בתאונה קשה או קלה, הרי שייתכן מאוד שתהיה זו נכות שתשפיע עליהם לכל החיים דבר שיכול לשנות את כל המסלול שלהם, הם יצטרכו להתאים את עצמם למצב החדש, הן מבחינה כלכלית והן מבחינות אחרות.

זו הסיבה שהמדינה עוזרת לנכי תאונות דרכים, בין היתר באמצעות הנחה במס רכישה. מדובר בהנחה ברכישת דירה, באמצעות תשלום מופחת של מס רכישה בשיעור 0.5% מערך הדירה. זה אומנם נשמע כמו עניין פעוט, אך כשמדובר על סכום של רכישת דירה חדשה, הרי שזה יכול להגיע לסכום משמעותי שישפיע על מי שמקבל אותו.

מי זכאי לקבל את ההנחה וכיצד?

המדינה קבעה שנכי תאונות דרכים עם דרגת נכות של חמישים אחוז ומעלה לצמיתות (כלומר נכות במצב בלתי הפיך) יזכו להטבה בהתאם לתנאים שונים. הזכאות ניתנת עבור רכישת קרקע לבניית בית, כאשר במקרה זה מדובר על שיעור מס רכישה מופחת בסך 0.5% מערך השטח, כאשר, התנאי הוא שהבית ייבנה תוך שנתיים.

במידה ורוכשים דירה במבנה קיים או מבנה מגורים שנמצא בתהליכי בניין, אז שיעור ההטבה יותאם בצורות שונות על פי ערך הדירה. יש להדגיש, מדובר על דירה יחידה, כלומר, אם יש ברשות הבעלים דירה נוספת אז ההתייחסות תהיה שונה.

על פי התנאים שקבעה המדינה, הרי שרק אזרח ישראלי, תושב ישראל יכול לקבל את הזכאות. לשם כך, הוא חייב לחיות בישראל לפחות שנתיים מרגע רכישת הדירה. אם מדובר בתושב חוזר או עולה חדש, עליו לחיות במדינה שנתיים לפחות.

אופציה נוספת לקבלת ההטבה, היא במידה ומדובר במשפר דיור. כלומר אדם שיש בבעלותו דירה ומעוניין למכור אותה ולרכוש דירה חלופית במקומו. עליו לעשות זאת תוך 18 חודש מיום רכישת הדירה החדשה או שנה מהיום בו הוא קיבל את המפתחות לדירה החדשה.

ההטבה תינתן גם במקרים נוספים, כמו למשל במקרה של רכישת דירה במסגרת קבוצת רכישה.

לפני סיום נדגיש, רק מי שנחשב על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים כמי שנפגע בתאונה, זכאי לקבל את ההטבה, זאת כאמור אם יש לו דרגת נכות של חמישים אחוז לפחות.