נטילת משכנתא, כפי שאנחנו יודעים הוא תהליך מורכב אשר כולל לא מעט תנאים ודרישות, כולל דרישות כלכליות מסוימות אותן אנחנו צריכים למלא, בשביל שהבנק יסכים לתת לנו את המשכנתא. עבור כל אדם זה תהליך לא פשוט, אפילו אם הוא עובד, מתפרנס ויש לו משכורת קבועה בעזרתה הוא יכול להחזיר את המשכנתא.

אחת כמה וכמה, התהליך יכול להיות מאוד מורכב עבור אנשים עם מוגבלויות אשר לא בהכרח מתפרנסים מעבודה רגילה ואין להם משכורת בסדר גודל שמאפשרת להם לחסוך ולעמוד בתנאים של הבנק. למשל, צבירת הון עצמי אשר מהווה בסיס לקבלת משכנתא.

לכן המדינה מספקת עזרה ותמיכה עבור אנשים עם מוגבלויות, בכל מה שקשור לנטילת הלוואות ומשכנתאות לרכישת דירה. המדינה עושה זאת על פי תנאים שהיא קובעת, כאשר הסיוע הוא בגובה של 300 שקל לחודש. על פניו זה נשמע אולי כמו סכום נמוך, אך צריך לזכור שמדובר בסכום קבוע לאורך כל תקופת המשכנתא ולכן הוא מאוד משמעותי.

מי זכאי לקבל את הסיוע?

סיוע לצורך נטילת משכנתא, ניתן לאדם שיש לו ביטוח חיים עם מוגבלות מקצרת חיים על פי ההגדרה, והסיוע מיועד אך ורק עבור רכישת דירה או קרקע לצורך בנייה. חשוב לומר, הסיוע ניתן כל עוד ההלוואה בפועל. ברגע שהוא מבטל אותה מסיבה כזו או אחרת, אז גם הסיוע נפסק והוא לא יכול להשתמש בו לצרכים אחרים.

על מנת לקבל את הסיוע, הרי שיש לפנות את הבנק לבקש משכנתא, להציג את פוליסת ביטוח חיים על פי התנאים, הבנק ישעבד את הפוליסה לטובת המשכנתא, והוא יפנה אל משרד השיכון בשביל לקבל את המשך תהליך הסיוע. חשוב להדגיש, הכסף עובר ישירות לבנק ולא עובר דרך מקבל הסיוע.

מדוע חשוב למדינה לסייע?

ההסבר לכך הוא מאוד פשוט. המדינה רוצה לעזור בכל מה שקשור לסיוע לבעלי מוגבלויות באופן כללי, בכל מה שניתן ובפרט בכל מה שקשור לאפשרות שלהם לפתח חיים עצמאיים, לממש את עצמם ולא להיות תלויים באחרים.

בכל מה שקשור לנטילת משכנתא, יש כאן אפקט כפול. ראשית, רכישת נכס מהווה השקעה כלכלית משתלמת לעתיד, הן עבור מקבל הסיוע והן עבור משפחתו ולכן חשוב למדינה לסייע. שנית, מאחר וייתכן שיש לו משפחה או ירצה להקים משפחה, אז למעשה הסיוע הוא לא רק בשבילו אלא גם לבני משפחתו.